16 december 2014

De kwaliteitsgroep




Kort geleden kwam onze kwaliteitsgroep weer bij elkaar. Het is een clubje mensen die kwaliteit op de scholen moet bevorderen. In het clubje zitten Ad Kappen, Anna-Marie Oevering, Gerard Regeling en Jenne. Ze komen niet zo vaak bij elkaar en spreken dan de scholen door, maken afspraken over acties en audits, etc. etc..

“Mooi dat we een kwaliteitsgroep hebben om de kwaliteit van onderwijs te bewaken”, zei één van onze leerkrachten deze week tegen mij. Daar moest ik even over nadenken.
Hier klopte iets niet, maar wat klopte er niet?
“Maar, jij bent toch de belangrijkste schakel in dat proces?”, antwoordde ik.
We kregen er een mooie discussie over.

Je ziet het wel vaker in organisaties. Er is een afdeling die zich bezig houdt met een bepaald onderwerp. Over dat onderwerp hoeft dan niemand zich dan meer druk te maken.

Denk maar eens aan een hygiëne afdeling in het ziekenhuis. Zij zijn bezig met infectiepreventie enzovoorts. Stel eens voor dat al de andere verpleegkundigen zeggen:
“ Hygiëne? …… Nou daar hebben we een afdeling voor, daarover hoef ik me niet druk te maken”.

Natuurlijk werkt dat niet zo en dat weten we. De allerbelangrijkste schakel in dat proces zijn de verpleegkundigen en de medewerkers op de afdeling. Zo werkt dat natuurlijk ook in de school.

De belangrijkste schakel in het kwaliteitsproces is de leerkracht!

Jenne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten