Ik zag op Tedtalk een presentatie van Bill Gates, Teachers
need real feedback. Een mooi filmpje wat in acht minuten ook jou kan inspireren
om je feedback zelf te organiseren, op een veilige manier die bij jou past.
Het onderwijs heeft naar mijn mening continu verbetering
nodig. En de spil in het onderwijs is voor mij de leerkracht. Een leerkracht
die goed in zijn vel zit, zich veilig en gewaardeerd voelt en zelf
verantwoordelijkheid neemt voor goed onderwijs, passend bij de kinderen,
reflecteert voortdurend. Maar zelfreflectie is niet voldoende. Het is daarnaast
belangrijk dat je je eigen feedback organiseert. Maar hoeveel tijd nemen we nu
eigenlijk om met anderen over veranderingen in het onderwijs te praten en onze actieve
houding tot verbetering daarin?
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat 98% van de
leerkrachten weinig of geen bruikbare feedback krijgen. En ik vind dat alle
leerkrachten feedback verdienen. De maatschappij verandert voortdurend. Als wij
onze kinderen goed onderwijs willen geven, zullen wij ook mee moeten
veranderen. Een continu proces van kleine stapjes waarbij we door ontwikkelen
en daardoor ook ons onderwijs en onze kinderen verder ontwikkelen.
Iedereen heeft feedback nodig. Feedback helpt ons om te
verbeteren. Sommige mensen gebruiken daarvoor een coach. Coaching wordt nog
vaak geassocieerd met onvoldoende presteren van medewerkers. En dat is volgens
mij nu juist het probleem. Je eigen coaching en feedback organiseren, doe je
juist omdat je als professional vooruit wilt. En dat hoeft helemaal geen geld
te kosten. Zelf nodig ik regelmatig andere bestuurders uit om te praten over
onderwijs, besturen en het belang om te denken vanuit het kind. Je moet niet
afwachten tot een ander vindt dat je een coach nodig hebt, organiseer het zelf.
In je omgeving ken je allemaal collega’s waar je je vertrouwd bij voelt. Nodig
eens een collega of een ouder uit en vraag hoe die jouw klas ziet als diegene
binnenkomt. Doe iets met de adviezen. Vraag een ouder eens hoe jouw
communicatie overkomt. Vraag de kinderen hoe ze jouw als meester of juf
ervaren. Zet een camera of je telefoon achterin de klas en bekijk het filmpje
later. Hoe kom jij over?
Het gaat zo snel over de euro’s en binnen dat financiële
kader worden keuzes gemaakt hoe we de organisatie inrichten. Zoveel geld voor
formatie betekent dat er een bepaald aantal leerkrachten kunnen werken en dat
bepaald de klassengrootte. Het moet naar mijn mening andersom. Wat willen we
bereiken? Wat is onze missie? Goed onderwijs voor alle kinderen, met elke
school een eigen gezicht. Dat betekent iets voor de inzet van de begeleiding
aan kinderen, leerkrachten en de organisatie van het onderwijs binnen de
school.
Ik zie steeds meer scholen waar leerkrachten het lef hebben
met elkaar filmpjes te bekijken van hun eigen functioneren. Een mooi voorbeeld
hiervan is het team van de Ceder in Veenendaal. In elke bouw wordt tijdens de
bouwvergadering een filmpje van één van de leerkrachten bekeken en voorzien van
tips en tops. In een 20 minuten tijd krijgt een leerkracht feedback van zijn of
haar collega’s. Dat kan omdat er een sfeer van veiligheid en vertrouwen in het
team is. We zijn allemaal verschillend en dat is oké. Maar we kunnen elkaar
versterken, want samen zie je meer dan alleen.
Een prachtopdracht voor alle schoolleiders om te werken aan
die onderstroom: Creëer een dusdanige veilige sfeer in je team, dat je mag
leren van en met elkaar. Fouten maken mag, maar wat is daarna de volgende stap
die je neemt om je leerkrachtgedrag te veranderen. Gedrag dat zorgt voor een
veilige sfeer voor kinderen, waarin ook zij mogen leren van hun fouten. Want
van fouten maken, leer je het meest.
Geurt Morren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten